Published
on
March 3, 2017
| 2,809 views
| 1 follower
members are following updates on this item.
Hoe zou het de Toekomstmakers van 2016 vergaan, vroegen wij ons af. We contacteerden hen en kregen antwoord.
Johan De Wilde wou het profiel van de schooldirecteur onder de aandacht brengen. Dit vertelde hij ons na zijn Mystery on Stage ervaring: Ik was heel aangenaam verrast door het boeiende tafelgesprek achteraf. Hoewel de groep in zijn diversiteit en dynamisme een levend tegenvoorbeeld was van mijn probleemstelling, hoorde ik ook herkenning. Ik miste de tijd en de ambitie om verder actie te voeren op dit front, maar de avond zette me toch aan om er een bericht over te schrijven op een Nederlandse blog. Van Mysterie on stage naar Mystery online dus. Zelden zoveel reactie gekregen op een koekoeksei. Bedankt om het mee uit te broeden.
Lisa Verhelst werd vorig schooljaar in een pilootproject gegooid: voltijds co-teachen. Zo boeiend, maar zo moeilijk. Ze had een vaag idee van hoe leerkrachten die in zulke projecten stappen, ondersteund kunnen worden. Zij vertelde ons dit: Jezelf pushen om zo'n idee te delen met andere piloten, geeft je een boost. We werden aangemoedigd ons idee concreet te maken: wat is mijn doel, wat is mijn methode, wat heb ik daarvoor nodig – hoe zal de motor draaien? De kritische blik van de aanwezigen – denkers, dromers, doeners – zorgde ervoor dat ik naar huis ging met tonnen kerosine om er echt iets van te maken: eerst is mijn eigen praktijk als leerkracht, later misschien als ondersteunend project voor anderen.
Rachida Aghallaj en haar collega's stelden ons vorig jaar ZALM voor, hun idee om een nieuwe middelbare school op te richten vanuit een interculturele en –etnische groep van onderwijsinnovators. Rachida vertelde dit over hun ervaring: Mystery on Stage leverde ons misschien niet onmiddellijk een gebouw of hét grote startkapitaal op waar wij van droomden, maar wel een handvol tips om – in the meanwhile – verder concrete stappen te ondernemen. Zo kregen we de input en energie om het schoolproject te downsizen, en te vertalen naar ondersteuningstrajecten voor praktijkprofessionals.
Wil je zelf ook in het middelpunt van dit bonte gezelschap staan en met massa's energie en goede ideeën naar huis gaan? Stel je dan voor 15 maart kandidaat als Toekomstmaker voor Mystery on Stage 2017. Hier vind je meer informatie en hier kan je jezelf (of iemand anders) dadelijk inschrijven. Ben je liever Straf Publiek? Schrijf je dan hier in!
Page Options